(WEB200K.08)
GEWELDLOOS ONDANKS TERREUR
(K.08)
Ze hielden vol en overwonnen......
Het eren van Martin Luther
King (1929-1968), via een nationale feestdag in de Verenigde Staten op 20
januari, is niet zo maar een politiek neutraal voorstel geweest. Het is een
erkenning van de heldenmoed van een man die waarden, doeleinden en methoden
belichaamde die lijnrecht tegenover de campagne van de regering Bush staan
om Irak aan te vallen en de bereidheid van veel Amerikanen om dat te laten
gebeuren.
Onwankelbaar
Hoewel King het beste herinnerd kan worden als degene die het mede heeft mogelijk
gemaakt een eind te maken aan de rassenscheiding, was hij onwankelbaar als
het erom ging dat geweldloze methoden de enig aanvaardbare instrumenten waren
om verandering te brengen. Hij ontving in 1964 dan ook de Nobelprijs voor
de Vrede.
Amerikanen mogen misschien geneigd zijn te denken dat de aanslagen van 11
september 2001, en de kennelijke kwetsbaarheid voor terrorisme, alles veranderd
heeft. De recente ommekeer van de Amerikaanse historische traditie, om tot
preventieve aanvallen over te gaan, illustreert dit. Het kan er daarom op
lijken dat geweldloosheid in deze tijd erop neerkomt dat men zich vrijwillig
tot slachtoffer maakt, en dat we onszelf opofferen voor nog meer slachtpartijen
door terroristen.
Eeuw van terreur
King zelf leefde echter in een situatie waarin terrorisme chronischer en kwaadaardiger
was dan waar Amerika nu voor staat. Desondanks drong hij met nadruk aan op
geweldloosheid.
Tussen 1865 en 1965 stierven meer dan 6000 Afrikaanse Amerikanen door raciaal
geweld. Hieronder vallen tenminste 2400 gevallen van lynchen; moorden op zwarten
die, veelzeggend genoeg, door de blanke autoriteiten vergoelijkt werden. Deze
aantallen geven slechts de geregistreerde gevallen weer en zijn daarom in
feite lager dan wat er werkelijk is voorgevallen.
Kan men, vandaag de dag, wel voldoende invoelen wat dat voor een atmosfeer
was waarin moord na moord werd gepleegd, elk daarvan even weloverwogen en
uit haat begaan als die van 11 september, zónder dat dit juridische
consequenties had? En dan gaat het niet om één dag in de geschiedenis
maar om een periode van tien decennia. Kunnen we ons de dagelijkse angst en
verschrikking voorstellen die dit ons zou inboezemen, als we wisten dat andere
mensen ons waarschijnlijk zonder enige consequenties zouden kunnen doden?
King leefde in zon atmosfeer van terreur. Hij koos ervoor om te gaan
praten en te gaan onderhandelen met mensen die wensten dat hij dood was. Hij
verbood zijn medestanders om zelfs maar een hand op te heffen tegen degenen
die hen tijdens vreedzame demonstraties aanvielen. Hij drong aan op broederlijke
liefde en geweldloosheid, ondanks een eeuw van terreur tegen zijn mensen,
voorafgegaan door twee eeuwen van de nog weerzinwekkender terreur in de vorm
van slavernij. En zijn methoden, hoewel rigoureus en veeleisend, leidden tot
resultaat.
Hij kreeg vele doodsbedreigingen, een vorm van terreur die vooral op de persoon
gericht is en die een dreigender gevaar met zich meebrengt dan de meesten
van ons ooit zullen ervaren. Als zwarte man daagde hij de machthebbers uit,
en bracht hen in verlegenheid, in gebieden waar lynchen systematisch werd
gebruikt om zwarte mensen in bedwang te houden. Hij moet dan ook in een dagelijkse
angst voor een gewelddadige dood geleefd hebben. Toch drong hij aan op geweldloosheid.
King en zijn medestanders hadden in de jaren zestig meer reden om hun toevlucht
te nemen tot haat, angst en moord dan Amerikanen vandaag de dag tegenover
Irak. In plaats daarvan verkozen ze vreedzame methoden en ze bereikten wat
ze nastreefden.
Haat doorbreken
King zei: Haat tegen haat versterkt alleen maar het bestaan van haat
en kwaad in het universum. Een sterke persoon is degene die de keten van de
haat, de keten van het kwaad, kan breken. [Tenzij we] het mooie en machtige
licht van de liefde in deze wereld ontsteken, zal onze hele beschaving in
de afgrond van de vernietiging gestort worden.
De filosofie en de handelingen van de regering Bush zijn identiek aan de rechtsmentaliteit
van het Oude Zuiden van de Verenigde Staten maar dan op wereldschaal. De droom
van King liet een betere weg zien dan die langs een op geweld gebaseerd, ondemocratisch
graaien naar voorrechten en aanspraken.
Alison Wiley
Bron: International Herald Tribune, 20 januari 2003. Alison Wiley is een publiciste
uit Portland (Oregan - USA)
.Foto-tekst bij artikel:
"Brandweerlieden richtten hun slangen op de demonstranten.
De buitengewoon sterke waterstralen raakten de mensen als enorme vuistslagen.
Kinderen werden weggeblazen alsof ze blaadjes papier waren. Hun kleren scheurden
door het brute geweld van het water. Lelijk toegetakeld, sommigen bloedend,
werden ze achteruit gedreven. Daarna lieten politieagenten hun honden los.
De beesten stortten zich op de massa. Grommmend en bijtend vielen ze kinderen
aan, die wanhopig probeerden weg te komen. Commissaris Bull Connor van Birmingham
(Alabama) lachte luid: "Zie die nikkers eens lopen!" (mei 1963)
Gepubliceerd in:
Kwartaalblad Geweldloos Actief, Postbus 137, 8000 AC Zwolle
(WEB200k.08)
|