VREDESPOLITIEK (H.04) (WEB200H.04)
- een nieuwe levensbasis en nieuwe
instrumenten voor conflictoplossing -
NAAR
EEN WAARACHTIGE VREDESPOLITIEK
GEEF UW ONDERSTEUNING!
De dominante cultuur
in de wereld is in belangrijke mate gebaseerd op een politiek van oorlog en
geweld. Dit is een weerspiegeling van de manier waarop mensen, groepen en
volken vaak met elkaar omgaan in situaties waarin zich spanningen en conflicten
voordoen. Het is daarom dat de Verenigde Naties in 1999 tot het unanieme besluit
kwamen om de eerste tien jaar van het nieuwe millennium serieus aandacht te
geven aan een 'Cultuur van Vrede en Geweldloosheid voor de Kinderen van de
Wereld' (2001-2010).
Hoewel onze organisatie onafhankelijk staat ten opzichte van politieke partijen
benadrukken we het belang van een overheidsbeleid dat nadrukkelijk werk maakt
van het ontwikkelen van een 'Cultuur van Vrede en Geweldloze Kracht'. Wat
dit concreet inhoudt geven we hier in 7 punten aan.
VREDESPOLITIEK
Kernthema's van een politiek
die zich op de totstandkoming van een vredescultuur richt, waarin ieders gelijkwaardige
welzijn centraal staat, zijn ondermeer:
1) OMGANGSKUNDE
De basis van een vreedzame
samenleving kenmerkt zich door de invoering van het onderwijsvak 'omgangskunde'.
Van basisschool tot universiteit raken leerlingen en studenten vertrouwd met
inzichten en vaardigheden hiertoe, aansluitend bij hun leeftijd. Hoe ga je
op een respectvolle manier om met jezelf en met anderen, op elk terrein van
het leven. Hoe ga je om met problemen, met irritaties en conflicten. Hoe ga
je op een menswaardige manier om met dieren en met het milieu. Hoe ontwikkel
je jouw sociale vaardigheden en jouw gevoel voor sociale verantwoordelijkheid.
2) VEILIGHEID
Met betrekking tot elk
aspect van het leven wordt aandacht gegeven aan veiligheid. Via een voor ieder
toegankelijke locale 'veiligheidsraad', welke gekoppeld is aan de plaatselijke
sociale voorzieningen, wordt hulp geboden aan kinderen, jongeren en volwassenen,
en worden cursusprogramma's aangeboden en initiatieven genomen om veilig en
duurzaam samenleven te bevorderen.
Eveneens worden op nationaal en continentaal niveau 'veiligheidsraden' ingesteld.
Deze worden samengesteld op basis van een evenwichtige vertegenwoording van
bekwame, wijze en integere vrouwen en mannen (50/50), van leeftijdscategorieën
(tot 30 / 30 - 50 / boven de 50), van religieuze en etnische groepen, alsmede
van minderheden. Op dezelfde basis wordt bovendien een 'wereldveiligheidsraad'
ingesteld, welke de Verenigde Naties adviseert inzake een vreedzame en volwassen
aanpak van internationale kwesties en conflicten, ondermeer via de inzet van
Peace Brigades International (PBI).
3) CONFLICTHANTERING
Krachtige ondersteuning
wordt gegeven aan initiatieven die oorlogvoering vervangen door vreedzame
conflicthantering. Dit heeft ondermeer betrekking op het trainen en uitzenden
van professionale burgervredesteams voor waarnemingstaken en bemiddeling.
En eveneens op het ondersteunen van lokale en regionale initiatieven, in andere
landen, van democratisering, mensenrechten, milieudefensie, trainingsprogramma's
conflicthantering en gemeenschapsopbouw.
Aansluitend hierop wordt gewerkt aan internationale verdragen met betrekking
tot: vermindering van wapenproductie, wapenhandel en wapengebruik; verbod
op het gebruik van landmijnen en de bewapening van de ruimte; afschaffing
van lijfstraffen, marteling en doodstraf; verbod op kinderarbeid en het gebruik
maken van kindsoldaten; humane behandeling van gevangenen. Bovendien wordt
het werk van het Internationaal Gerechtshof ondersteund, alsmede van het in
te stellen Internationale Permanente Strafhof, ten behoeve van een universele
rechtspraak aangaande misdaden tegen de menselijkheid.
4) INTERNATIONALE SAMENWERKING
De armoede in de wereld,
de vluchtelingenproblematiek, de schuldenproblematiek, de oneerlijke handelsbetrekkingen,
alsmede de aantasting van het milieu tonen het schrijnend onrecht dat door
de 'machtigen' in stand gehouden wordt. De belangen van enkelen (een kleine
bovenlaag van enige honderden miljoenen rijken en schatrijken) domineren de
wereldsamenleving en gaan ten koste van het recht op een menswaardig bestaan
van miljarden medemensen. Alleen al de ongeveer tien miljoen kinderen (aldus
UNESCO) die jaarlijks volkomen onnodig door armoede, ondervoeding en ziektes
sterven vormen de makabere getuigen van de 'indirecte genocide' die plaatsvindt.
Vanuit een vredespolitiek wordt alles in het werk gesteld om een rechtvaardig
samenleven te realiseren. Richtlijn hierbij zijn de Universele Verklaringen
van de Rechten van de Mens; de Rechten van het Kind; de Rechten van Dieren;
de Rechten van het Milieu.
Tenminste 1% van het bruto nationaal product wordt hiervoor jaarlijks beschikbaar
gesteld.
5) GEMEENSCHAPSVOORZIENINGEN
Ieder lid van de menselijke
samenleving heeft het gelijkwaardige recht om in voldoende mate gebruik te
kunnen maken van gemeenschapsvoorzieningen. Dit ondermeer op het gebied van:
water, gas en electra; gezondheidszorg; onderwijs; wonen; werken; openbaar
bestuur; sociale zorg; bescherming en veiligheid; openbaar vervoer en verkeer.
Particulier initiatief kan aangemoedigd worden, op voorwaarde dat op deze
terreinen overheidsvoorzieningen zo optimaal mogelijk blijven functioneren.
Mensen kunnen aldus zelf kiezen voor voorzieningen door overheidsinstellingen
en door particuliere ondernemingen.
6) AANPAKKEN VAN GEWELD
Geweld (psychisch, fysiek
en structureel geweld) vormt de grootste bedreiging voor het menselijk bestaan.
Ongetwijfeld is dit het moeilijkste en taaiste probleem waar de mens zich
voor gesteld ziet. Maar dit mag ons er niet van weerhouden de uitdaging aan
te gaan om het geweld, in welke vorm het zich ook voordoet, aan te pakken.
Een eerste belangrijke stap daartoe is de beslissing om geweld niet langer
te rechtvaardigen of goed te praten, maar elke geweldsvorm diep te betreuren,
ook als men in de gegeven situatie geen andere mogelijkheid zag. Als de oprechte
wil en bereidheid aanwezig is om te zoeken naar doeltreffende vreedzame vormen
van conflictaanpak, dan vindt men die.
In relatie tot een 'vredespolitiek' zal daarom krachtige ondersteuning gegeven
worden aan initiatieven die op dit terrein werken aan bewustwording, mentaliteitsverandering,
sociale vaardigheidstraining, de ontwikkeling en toepassing van conflictmanagement.
Bovendien wordt gewerkt aan de totstandkoming van internationale afspraken
tot ingrijpende vermindering van geweld in films, in computerspelen en op
de televisie. De schrikbarende toename van de geweldsconsumptie, die velen
noodlottig wordt, zal alleen gestopt worden als de mens zichzelf weer respecteert
en duidelijke grenzen stelt vanuit innerlijke beschaving.
7) IEDERS WELZIJN
Beginsel, middel en doel
van een vredespolitiek worden gekenmerkt door het oprechte streven om onmiddellijk
aan 'ieders welzijn' bij te dragen. Schijnwelzijn, of welzijn op lange termijn
of in het hiernamaals zijn zoethouders van onvrede en disharmonie. Een samenleving
die mensen tegen elkaar opzet en uitspeelt, en die gebaseerd is op nietsontziend
eigenbelang en winstbejag, is permanent met zichzelf en met anderen in oorlog.
Alle aandacht wordt op deze oorlog gericht en veel verder dan symptoombestrijding
wil men doorgaans niet gaan. Leugens, als dat mensen van nature gewelddadig
zijn, worden naar hartelust verspreid om kwalijke praktijken te rechtvaardigen.
Maar alleen al het feit dat mensen massaal op de vlucht gaan voor geweld,
terwijl men massaal samenkomt voor geweldloze acties, laat zien in welke richting
ieders wanhoop of hoop gaat, ieders afkeer of verlangen. Want waar het om
draait is: waarvoor kiezen we en waarin gaan we aldus investeren.
In het kader van een vredespolitiek zal in elk land dan ook ruime ondersteuning
gegeven worden aan een 'Nationale Commissie voor een Cultuur van Vrede en
Geweldloze Kracht', kortweg 'Nationale Commissie Vredescultuur' (NCV), waar
de Verenigde Naties in dit decennium (2001-2010) voor pleit. Naast de 1% van
het bruto nationaal product (BNP) voor 'ontwikkelingssamenwerking' zal ook
deze Commissie over tenminste 1% van het BNP dienen te beschikken, om de hier
beschreven kernthema's van de vredespolitiek te realiseren. Niet dat dit al
onze problemen zal oplossen, maar laten we een begin maken met de ontwikkeling
van een nieuwe aanpak. Want wat 'uiteindelijk' nodig is, dat is dat we ons
allemaal gaan bekommeren om een oprecht en doortastend streven naar ieders
welzijn op deze wereld. Alle mogelijkheden daartoe zijn aanwezig, nu de wil
en de moed nog om daar echt aan te gaan werken.
Wie zich wil verdiepen in de realisatie van deze kernthema's vindt de volgende
informatie op de website www.geweldloosactief.nl:
A.03 'Omgangskunde als onderwijsvak.'
A.02 'Zinloos geweld een halt toeroepen.'
I.02 'Conflicthantering: lokaal, nationaal, internationaal.'
A.07 'Globalisering: welzijn voor allen of voor enkelen?'
G.02 'Wat is geweldloosheid?'
G.07 'Is de mens van nature geweldloos?'
H.02 'Gedachten over een vredescultuur.'
Of bestel deze artikelen per post en stort E 3,50 op onderstaande giro-rek.
onder vermelding van 'Brochure Vredespolitiek' (35 blz.).
Zie voor verdere verdieping tevens de websites: www.wereldburgers.nl en www.nonviolentpeaceforce.org
WAT U KUNT DOEN
Vraag de partij waaraan u uw stem geeft hoe zij zich zal inzetten voor een
vredespolitiek welke zich richt op de totstandkoming van een 'vredescultuur'
die gebaseerd is op 'geweldloze kracht' en 'ieders gelijkwaardige welzijn'
tot doel heeft.
STICHTING VOOR ACTIEVE GEWELDLOOSHEID
(SVAG), POSTBUS 137, 8000 AC ZWOLLE; giro: 266551
email: info@geweldloosactief.nl / website: www.geweldloosactief.nl
(mei 2002)
(WEB200H.04)
|