OPVOEDING
EN OMGANGSKUNDE: INLEIDING (M.02) (WEB200M.02)
OPVOEDING
EN OMGANGSKUNDE: INLEIDING
Het leven van ieder mens
staat in het teken van omgaan met onszelf, anderen en onze omgeving. Alles
wat we voelen, denken en doen is hierop van invloed, ook al zijn we ons hier
vaak niet van bewust. Tijdens onze opvoeding wordt de basis gelegd om in een
zekere mate van onafhankelijkheid, verantwoordelijkheid en sociale harmonie
als zelfstandige mensen ons levenspad voort te kunnen zetten. We leren dan
een groot aantal levenswaardigheden en levenvaardigheden. Onze leerschool
met betrekking tot omgangskunde (de ervaringen, inzichten en vaardigheden
om met elkaar om te gaan) begint op het moment dat ons bestaan aanvangt en
gaat door tot we heengaan.
Universele waarden en deugden
Het is vanuit deze visie dat door onze organisatie, de Stichting voor Actieve
Geweldloosheid, zoveel nadruk gelegd wordt op het verder tot ontwikkeling
brengen van de menselijke leeftaal die met het begrip omgangskunde
kan worden aangeduid. Kunde houdt kennis en inzicht in, maar ook
kundigheid en vaardigheid. Deze facetten dragen zowel bij aan ons bewustzijn
met betrekking tot wie we zijn en wat we doen, als aan ons gevoel
ten opzichte van onszelf, anderen en hetgeen ons omringt.Omgangskunde
ontwikkelt ons voelen, denken, doen met betrekking tot het leven waar we deel
van zijn. De nadruk ligt daarbij op het gedrag van jong en oud, immers hoe
wij ons gedragen toont ons doen en weerspiegelt ons voelen en
denken.
Omgangskunde beoogt menswaardig gedrag dat aansluit bij de 12 universele waarden
die door UNICEF* op wereldschaal uitgedragen worden, alsmede bij de 52 universele
deugden die in het Virtues Project* centraal staan.
Leervak
Hoewel het in elk aspect en op elk moment van het leven voor iedereen van
betekenis is, zou omgangskunde in ieder geval een leervak in basis-
en voortgezet onderwijs dienen te zijn. Hoeveel nut kunnen jongeren, hun ouders
en de samenleving, nu al niet hebben van het feit dat zij al jong leren hun
sociale en emotionele vaardigheden in positieve zin te ontwikkelen? Bovendien
kan jongeren via dit vak veel aangereikt worden wat voor toekomstig ouderschap
van belang is. De onderbouwing hiervan wordt in de hierna opgenomen artikelen
gegeven, het meest concreet in M.05 Omgangskunde op basisschool en voortgezet
onderwijs. De leefbaarheid en het menselijk geluk weerspiegelen
zich in onze omgangskunde. Het is aan ons om dit te negeren of hierin
te investeren.
Wim Robben
*Zie over het UNICEF-project Living Values, values education for children
and young adults www.livingvalues.net
waarin de volgende 12 universele waarden centraal staan: samenwerking; vrijheid;
geluk; eerlijkheid; nederigheid; liefde; vrede; respect; verantwoordelijkheid;
eenvoud; verdraagzaamheid; eenheid.
Zie over de 52 universele deugden www.virtuesproject.com
. Dit project werd in 1999 door de Verenigde Naties onderscheiden als het
beste model voor de morele opvoeding van kinderen. Het richt zich onder meer
op het ontwikkelen van waarden, normen en sociale vaardigheden.
(WEB200M.02)
|