GEDACHTEN
OVER EEN VREDESCULTUUR
Is
een vredescultuur een ver verwijderd ideaal, of vormt het de basis voor de
manier waarop we het liefst met elkaar zouden willen samenleven? Hierbij een
aantal gewdachten over deze vraag.
Vredescultuur
De
basis van een vredescultuur is normaal menselijk gedrag dat gestoeld is op
sociale verantwoordelijkheid. De ander behandelen zoals je zelf graag behandeld
wilt worden. Over de ander denken zoals je wilt dat over jou gedacht wordt.
Samenleven op basis van ieders gelijkwaardigheid en van wederkerigheid. Werken
aan een samenlevingsstructuur die gekenmerkt wordt door deze uitgangspunten.
'Normaal' wordt dan opgevat als: in het leven van alledag op een gewone en
behoorlijke, elkaar respecterende, manier met elkaar om gaan.
Geweldscultuur
De basis van een geweldscultuur is het tegenovergestelde
hiervan. Men streeft naar het beste voor zichzelf of de eigen groep. Het bestaansrecht
en de belangen van de ander, en van andere groepen, worden ontkend en weggedrukt.
Er wordt een beroep gedaan op historische tradities, verworvenheden en onvervreemdbare
rechten. Het is 'de wil van god' dat wij die rechten hebben. Wij staan in
ons gelijk. Wij willen vrede. Het is de ander die ons, en onze belangen, bedreigt
en ons bedriegt. Het is leven op basis van posities waarin men zichzelf de
meerdere voelt en de ander tot de mindere maakt. In een geweldscultuur is
deze benadering tot 'normaal menselijk gedrag' gemaakt; tot een manier die
we 'gewoon vinden' om zo met elkaar om te gaan en zo over de ander te denken.
Dit weerspiegelt zich in opvattingen en omgangsvormen, en in de verhoudingen
tussen mensen. In films, media, computerspelletjes, onderwijs, wetenschap,
het zakenleven, wetgeving, de politiek.
Berusting
of strijd
Het gevolg van deze onderdrukking, uitbuiting en ontkenning
kan onderworpenheid en passiviteit zijn; berusting in je lot. Maar veelal
roept het weerstand op, verzet, strijd. En ook die weerstand, dat verzet,
die manier van strijd voeren draagt de kenmerken van een vredescultuur of
van een geweldscultuur. Geweldloze weerbaarheid, geweldloze conflicthantering,
geweldloos verzet, geweldloze strijdmethodes (zoals mensen als M.K.Gandhi,
M.L.King, Jean Goss en Hildegard Goss-Mayr, Peace Pilgrim, Aung San Suu Kyi,
de Dalai Lama en ontelbare anderen hebben laten zien) zijn wezenlijk anders
dan gewelddadig verzet, psychisch en fysiek geweld, terreur, guerrilla, oorlog.
Geen
vredesapostel
Een vredescultuur en een geweldscultuur zitten in ieder van
ons; ook in mij. Wil ik het ene vermeerderen en het andere verminderen dan
zal ik bij mezelf moeten beginnen. Bij mijn eigen opvattingen met betrekking
tot mijzelf en anderen; bij de manier van omgaan met elkaar. Het zit al in
een gedachte, een gevoel, een blik, een woord, een gebaar. Je hoeft niet eerst
een milieuprofeet te worden om er een gewoonte van te maken je lege flessen
naar de glasbak te brengen. En zo hoef je ook geen vredesapostel te zijn,
of vrij van elk geweld, om op een andere manier (dan b.v. vanuit vooroordelen,
of met schelden, met de vuist of met een mes) met problemen, spanningen en
conflicten om te gaan. En evenmin om je eigen belangen niet boven die van
anderen te stellen. Ieder mens heeft het van nature in zich om als gelijkwaardig
behandeld te willen worden, gewaardeerd en erkend te worden, liefgehad te
worden. En ieder voelt een natuurlijke afkeer van te worden buitengesloten,
geminacht, gediscrimineerd, bedreigd. Van bespot, gepest of geslagen te worden.
Ons voelen, denken en handelen wordt vooral bepaald door wat we hebben meegekregen,
via onze opvoeding en onze ervaringen, alsmede van de situatie waarin we ons
bevinden. Welke vaardigheden, en welk gevoel voor verantwoordelijkheid we
aangereikt gekregen en ontwikkeld hebben, speelt hierbij een belangrijke rol.
Sociaal
Vaardigheden, om je eigen belangen veilig te stellen,
en je verantwoordelijk voelen voor je eigen situatie en positie, kunnen echter
gebaseerd zijn op eenrichtingsverkeer. Dan zijn ze verbonden met een geweldscultuur.
Alles draait om jou (of je gezin, je werk, je groep, je land), —f je komt
de ander in alles tegemoet. Je stelt je overheersend op, of onderdanig. In
een vredescultuur gaat het om sociale vaardigheden en sociale verantwoordelijkheid.
Het gaat om wederkerigheid; om jouw belangen in relatie tot de gelijkwaardige
belangen van de ander. Je stelt je assertief op, wat inhoudt dat je opkomt
voor jezelf zonder de ander tekort te willen doen. Ook niet als je je irritatie,
boosheid of woede uit, of als je kritisch naar de ander bent. Open en eerlijk
naar elkaar toe zijn is wat anders dan ingehouden woede uitstralen of beschuldigend
en kwetsend zijn. Het omgaan met meningsverschillen, spanningen en conflicten
gebeurt anders dan via de mensonterende wederkerigheid van de geweldscultuur,
die gekenmerkt wordt door 'oog om oog; tand om tand'. Het gebeurt via de menswaardige
wederkerigheid die kenmerkend is voor een vredescultuur: 'woord op woord;
hand op hand'. In open gesprek zijn met elkaar; van elkaars woord op aan kunnen;
samen naar oplossingen zoeken die ieder recht doen; elkaar de hand reiken.
Het gaat om sociale wederkerigheid.
Menswaardig
leven
Individuele mensen, groepen, organisaties en landen kunnen
een verscheidenheid aan inzichten en omgangsvormen ontwikkelen die bijdragen
aan een vredescultuur. Zij kunnen zich oefenen in nieuwe vaardigheden om 'die
andere manier' doelgerichter, en in de dagelijkse praktijk van het menselijk
samenleven, te hanteren. Manieren die 'goed' voelen omdat ieder er door wint.
Mensvriendelijke en verantwoordelijke manieren van met elkaar, en met de wereld
om ons heen, omgaan. Echte vrede vermeerderen en daardoor schijnvrede en geweld
verminderen. Daar ligt een taak en een uitdaging voor een menswaardig leven,
dat als belangrijkste kenmerk heeft dat werkelijk ieders welzijn telt.
Door: Wim Robben
Gepubliceerd
in:
Kwartaalblad Geweldloos Actief, Postbus 137, 8000 AC Zwolle.
INFORMATIE-PAKKET
VREDESCULTUUR (INFO-PAKKET):
Door de Stichting
voor Actieve Geweldloosheid (SVAG) is het informatie-pakket "Werken aan een
Cultuur van Vrede en Geweldloosheid" samengesteld.
In dit pakket zit:
- Begeleidende Brief;
- Vel: Wat doen om het 'Decennium voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid
op te bouwen' / 'Geweldloosheid in het gezin'
- Vel: Manifest 2000 / Plannen van IFOR voor VN-Decennium
- Geweldloosheid Vandaag (laatst verschenen nummer)
- Folder Geweldloze Kracht
- Folder SVAG
- SVAG-boekencatalogus
Dit info-pakket kost Euro 2.25 (incl.toezendkosten).
Klik op: Materiaal.
(WEB200H.02)
|