(WEB200H.03)
INFRASTRUCTUUR
VOOR 'CULTUUR VAN VREDE EN GEWELDLOOSHEID'
Oproep
van de VN
In het kader van het 'Decennium voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid'
(2001-2010) heeft de Algemene Vergadering van de VN haar lidstaten opgeroepen
om de bevolking op alle niveaus van de samenleving vertrouwd te maken met
de theorie en de praktijk van de geweldloze conflictoplossing. Blijkbaar zien
de VN dat het ene zonder het andere niet mogelijk is. Dat is terecht. Maar
de indruk wordt wel gewekt dat zo'n leerproces onder de bevolking een voorwaarde
is voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid. Je zou ook het tegenovergestelde
kunnen zeggen: er is een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid nodig om zo'n
leerproces te kunnen realiseren. Hoe het ook zij, een leerproces met betrekking
tot geweldloze conflictoplossing op alle niveaus van de samenleving is een
belangrijk facet van een geweldloze cultuur. Maar het is maar één
facet. Er zijn er meer.
Kenmerken
Wat houdt een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid in? Zo'n cultuur wordt gekenmerkt
door:
1. Een politiek beleid dat niet alleen gerechtigheid bevordert maar
ook waarmaakt, waardoor spanningen en conflicten zoveel mogelijk worden voorkomen.
2. Voor het geval zich spanningen en conflicten voordoen - wat ook in een
maatschappij die wordt getypeerd door een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid
niet uitgesloten is - dienen op verschillende niveaus van de samenleving geweldloze
preventieve maatregelen genomen te kunnen worden, opdat conflicten niet escaleren
tot geweld: de z.g. conflictpreventie.
3. Indien het conflict, ondanks die preventieve maatregelen, toch nog is uitgelopen
op geweld: dient de mogelijkheid te bestaan geweld-deëscalerende maatregelen
te nemen: de z.g. peacemaking
4. Na het beëindigen van het conflict dienen vreedzame relaties te kunnen
worden gerealiseerd: de z.g. peacebuilding. (Bij deze vier punten ontbreekt
'peacekeeping' omdat deze vorm van vredeshandhaving niet of slechts zeer incidenteel
nodig is als conflicten geweldloos worden opgelost. Peacemaking gaat dan over
in peacebuilding.)
Infrastructuur
Evenals iedere cultuur kan ook de Cultuur van Vrede en Geweldloosheid alleen
dan goed functioneren en duurzaam zijn als er een passende infrastructuur
(het geheel aan voorzieningen) is opgebouwd. Die infrastructuur omvat meer
dan de mogelijkheden van het hierboven genoemde leerproces.
1. Een politiek die gerechtigheid bevordert en waarmaakt, maakt gerechtigheid
voelbaar op alle niveaus van de samenleving. Dat veronderstelt een infrastructuur
met een netwerk van organisaties, instellingen en instituties die participeren
in het bewust geweldloos omgaan met hun interne en externe spanningen en conflicten.
Als zodanig kunnen worden genoemd: vredesorganisaties, mensenrechtenorganisaties,
andere NGO's (niet-gouvernementele organisaties), onderwijs, trainingscentra,
gezondheidsorganen, sociale instellingen, media, kunstwereld, wetenschappelijke
wereld, bedrijfsleven, regering, politieke partijen, politie. Dat is nog al
wat, zult u zeggen. Maar laten we niet vergeten dat het gaat om een omslag
van onze cultuur en dat is inderdaad nogal wat.
2. tot 4. Voor het geweldloos omgaan met conflicten - als die zich
zowel nationaal als internationaal voordoen vóór, tijdens en
na eventueel geweld - zullen nieuwe instituten moeten worden geschapen en
bestaande moeten worden bijgesteld. Het is duidelijk dat de bestaande organisaties,
instituten en instellingen daarvoor niet of onvoldoende zijn toegerust. Als
we nagaan welke nieuwe instituten we nodig hebben, dan krijgen we daar wellicht
het meeste zicht op als we een onderscheid maken tussen individueel geweld
en groepsgeweld.
Voor het omgaan met individueel geweld in de samenleving dienen het
politieapparaat en de rechtspraak. Dat kan zo blijven, zij het dat ze in hun
opleiding training in geweldloos denken en handelen moeten inbouwen. De eerste
schuchtere pogingen worden al overwogen.
Het
geweldloos omgaan met groepsgeweld vraagt:
- Een
vroegtijdig alarmsysteem (early warning) en een daarbij passend cošrdinatieorgaan.
Van belang is dat daarbij gebruik kan worden gemaakt van de kennis en ervaringen
van medewerkers van diverse NGO's. In het kader van internationale conflicten
betekent dat het cre‘ren van een netwerk van samenwerkende NGO's, die in
verschillende landen actief zijn op het gebied van het beschermen van mensenrechten,
vredeswerk, ontwikkelingssamenwerking, humanitaire hulp e.d.
- Een
nationaal en internationaal netwerk van wetenschappelijke onderzoeksinstituten
t.b.v. onderzoek naar de oorzaken van spanningen en conflicten, naar de ontwikkelingen
die spanningen en conflicten doormaken en naar de resultaten van gewelddadige
en geweldloze strategie‘n, tactieken en middelen bij pogingen tot conflictbeheersing.
- Een
nationaal en internationaal netwerk van documentatie- en informatie centra
waar alle informatie kan worden verkregen en van waaruit informatie aan de
media kan worden verstrekt.
- Een
nationaal en internationaal netwerk van opleidingsinstituten ten behoeve
van de educatie van de bevolking op verschillende niveaus van de samenleving.
Hierbij wordt uitgegaan van de wenselijkheid dat groepen zelf hun conflicten
geweldloos kunnen oplossen. Dat netwerk bevat ook instituten voor de opleiding
van geschoolde vredeswerkers die ingezet kunnen worden bij internationale
conflicten.
- Een
instantie die na early warning, op basis van conflictanalyse, kan bepalen
welke early action nodig is. In geval van internationale conflicten
kan het gaan om waarnemingsmissies bij b.v. verkiezingen, vredesmissies bij
dreigend geweld, missies bij grove schending van mensenrechten, humanitaire
hulp e.d. - Een netwerk van instituten die geschoolde vredeswerkers kunnen
uitzenden naar of tewerkstellen in gebieden waar conflicten dreigen uit te
lopen in openlijk geweld. Een cošrdinerend orgaan met een 'pool' van medewerkers
is hier zeker nodig.
- Een
orgaan voor fondswerving ten behoeve van NGO's die onafhankelijk van
de regering werken.
- < Een
wettelijke regeling, waarbij de instanties die bij de opleiding en
uitzending zijn betrokken toch onafhankelijk blijven van de overheid.
Meer dan symptoombestrijding
Duidelijk is dat het opbouwen van zo'n infrastructuur meer is dan symptoombestrijding.
Tot nu toe heeft dat de meeste aandacht gehad. Er zal nu een andere koers
moeten worden gevolgd. Ook de vredesbeweging heeft zich tot nu toe in haar
strijd tegen het geweld vooral gericht op symptoombestrijding en dan nog voornamelijk
met betrekking tot het militaire geweld. De ervaring heeft geleerd dat deze
strategie te weinig oplevert. Velen erkennen dat de vredesbeweging in het
algemeen gelijk heeft, maar zien het militaire geweld als een noodzakelijk
kwaad, als laatste redmiddel dat staten in deze wereld nu eenmaal nodig hebben
om hun soevereiniteit te handhaven en om eventueel elders mensenrechten te
beschermen. Aan het persoonlijke geweld in de eigen samenleving heeft de vredesbeweging
weinig aandacht geschonken. Dat geweld wordt aangeduid als 'zinloos geweld'
waartegen andere organisaties strijden. Ook deze beperken zich helaas voornamelijk
tot symptoombestrijding. Militair geweld en zinloos geweld zijn symptomen
van onze cultuur. Een cultuur die door de Nobelprijswinnaars van de Vrede
een 'Cultuur van Geweld' wordt genoemd. Het is daarom dat zijn pleiten voor
een 'Cultuur van Geweldloosheid'. De VN hebben, zoals gezegd, de oproep van
de Nobelprijswinnaars overgenomen door het eerste decennium van deze eeuw
uit te roepen tot het 'Decennium voor een cultuur van Vrede en Geweldloosheid
voor de kinderen van de wereld'. Als we in dat decennium daaraan gehoor willen
geven zullen we dus meer moeten doen dan symptoombestrijding. Het gaat dan
om het opbouwen van een passende infrastructuur.
Samenwerkende NGO's
Wachten op initiatieven van de regering op dit terrein lijkt geen goede strategie.
Na meer dan een jaar heeft zij nog niet bekend gemaakt welke stappen zij denkt
te ondernemen om aan de oproep van de VN gehoor te geven. Heeft dit te maken
met dezelfde overwegingen om bij de stemming in de VN over deze zaak zich
van stemming te onthouden? Heeft onze regering geen belang bij een Cultuur
van Vrede en Geweldloosheid? Of heeft ze te weinig zicht op wat een Cultuur
van Vrede en Geweldloosheid eigenlijk is en vreest ze onverwachte ontwikkelingen
bijvoorbeeld bij defensie? Veronderstellingen die, gezien het belang van de
zaak waarom het gaat, zo spoedig mogelijk door concrete beleidsvoornemens
dienen te worden vervangen. Daarvoor is wel druk nodig vanuit de bevolking.
Dat is gebleken bij andere culturele omvormingen zoals het afschaffen van
de slavernij en het opkomen voor mensenrechten. Het waren NGO's die toen het
voortouw namen, een niet aflatende activiteit toonden, en zo de regeringen
onder druk zetten om maatregelen te nemen. Zo lijkt het ook te moeten gaan
met het opbouwen van een infrastructuur voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid.
Ook nu zullen NGO's in onderlinge samenwerking het voortouw moeten nemen.
Daarbij is in de eerste plaats te denken aan groepen uit de vredesbeweging,
organisaties m.b.t. ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten organisaties,
hulporganisaties e.d.
Platform
In de vredesbeweging is al een begin gemaakt met de oprichting van het 'Platform
voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid'. Daarin werken een tiental organisaties
samen om in het komende decennium activiteiten te ontplooien die leiden naar
een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid.
Dit Platform ziet drie hoofdtaken:
1. Bewustwording van bevolking en politici dat we leven in een Cultuur van
Geweld en dat we in het decennium 2001-2010 moeten werken aan een Cultuur
van Vrede en Geweldloosheid.
2. Samenwerken met andere organisaties ter verkrijging van de eerste aanzetten
van een infrastructuur voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid.
3. Bevorderen van onderwijs in geweldloze conflictoplossing op scholen.
Bewustwording
Aan een 'Cultuur van Vrede en Geweldloosheid', en een daarbij passende infrastructuur,
kan alleen met succes worden gewerkt als de regering daaraan meewerkt. Dat
vereist, zoals gezegd, druk vanuit de bevolking. Die druk tot stand kunnen
komen als een groot deel van de bevolking het nut van zo'n cultuur inziet.
Dat laatste is het geval als de mensen er van overtuigd zijn dat duurzame
conflictoplossingen een geweldloze aanpak verlangen. Daartoe dienen de mensen
op de hoogte te zijn van de vele mogelijkheden van een geweldloze aanpak.
Dat betekent dat bewustwording van de bevolking (vooral van opinieleiders
en politici) een belangrijke activiteit is. Het klimaat lijkt gunstig. Talloze
verschijnselen wijzen er op dat men zich in diverse sectoren van de samenleving
kritisch bezint op alternatieven voor zowel het militaire als, wat men noemt,
het zinloze geweld. Streven naar een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid via
bovengenoemde drie activiteiten betekent dat we met een allereerste begin
van geweldloze conflictbeheersing bezig zijn, maar met een begin dat een belangrijke
voorwaarde is voor het realiseren van de nodige infrastructuur
en als zodanig dus met een essenti‘el begin voor een Cultuur van Vrede en
Geweldloosheid. Bij al onze activiteiten zal steeds als perspectief het doel
op lange termijn 'de infrastructuur' voor ogen moeten staan om te voorkomen
dat we telkens vervallen in symptoombestrijding.
Evert Huisman
Gepubliceerd
in:
Kwartaalblad Geweldloos Actief, Postbus 137, 8000 AC Zwolle.
|