(WEB200J.03)
'CURSUS IN WONDEREN'
BRENGT VREDE DICHTERBIJ* (J.03)
Ik ben ervan overtuigd
dat de meerderheid van de mensheid traditioneel over vredesvraagstukken denkt.
Daarmee bedoel ik dat men in de veronderstelling verkeert dat wapens veiligheid
garanderen en een oplossing moeten bieden voor het afdwingen van vrede. Zo'n
opvatting, gebaseerd op het vijanddenken, zorgt ervoor dat er automatisch
een wapenwedloop in werking komt en er steeds weer wordt gedacht vanuit kracht,
macht, overheersing en overwinning. Het is geen toeval dat zowel GroenLinks
als het IKV de Balkanoorlog verantwoord en gerechtvaardigd vonden. Naar mijn
mening heeft echte vrede niets met wapens van doen. Het is niet meer dan een
geloof of een hardnekkige opvatting waarachter vijanddenken schuil gaat. Een
illusie!
Vrede
als een illusie
Wat me heel duidelijk voor ogen staat is dat politici, historici en polemologen
geen adequaat antwoord kunnen geven op de ogenschijnlijke complexiteit van
vredesvraagstukken. Zo schreef de Amerikaanse oud-diplomaat en historicus
George F. Kennan, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede (1982) op de laatste
bladzijde van zijn boek 'De nucleaire hersenschim': Waarom dan - nog eenmaal
tot slot - niet gewoon vrede? Willen we en kunnen we dan niet meteen daaraan
gaan werken? Mijn antwoord aan Kennan luidt: vrede kan niet met wapens afgedwongen
worden, omdat vrede niet buiten maar in de geest zijn oorsprong heeft. Oorlog
is gebaseerd op angst! Vrede stoelt op liefde! Ook in Epplers boek 'Veiligheid:
een dodelijke utopie' (1983) worden geen echte oplossingen voor het vredesvraagstuk
geboden. Wat moeten wij met de uitspraak: 'De utopie van de geweldloze wereld
bewijst haar kracht of onmacht in de mate waarin ze mensen ertoe kan bewegen
hier en nu geloofwaardige tekens van vrede op te richten die niet over het
hoofd kunnen worden gezien.' Is een utopie niets anders dan een droombeeld?
Een fantasie? Een illusie? Of misschien niets meer of minder dan een ideaal
zonder enige betekenis? Erhard Eppler, schrijver en politicus, levert geen
krachtig advies als hij zegt: ..Vredespolitiek heeft alleen een kans wanneer
ze het vermogen heeft een meerderheid te verkrijgen. Het lijkt er sterk op
dat Eppler met het hoofd in de schoot eerder gelooft dat conflicten alleen
maar met wapens beslecht kunnen worden.
Vrede
bestaat alleen maar in de geest
In de periode van de Balkanoorlog heb ik mezelf sterk gemaakt voor een traditionele
benadering van de vrede. Ik meende toen ook nog dat door allerlei activiteiten
het doel van de vrede dichterbij gebracht werd. Dààrom stond
ik driemaal per week met een bord op mijn buik als een vredesduif tussen een
rij 'vrouwen voor vrede' bij het Eindhovense station, deelde folders uit,
verzamelde handtekeningen en organiseerde een stille tocht. Mijn stem trilde
door de megafoon toen ik riep: 'Oorlog kan nooit tot duurzame vrede leiden,
omdat vrede een geestelijke toestand van harmonie en liefde inhoudt.' Een
uitspraak die me op dat moment bijna ongeloofwaardig in de oren klonk. Pas
veel later drong het tot me door dat deze uitspraak een innerlijke waarheid
in mij onthulde. Later gold voor mij dat alles wat ik denk en waarneem alleen
iets over mezelf zegt; iets waarvoor ik persoonlijk verantwoordelijk ben.
Weer later ontdekte ik dat innerlijke vrede niet buiten mij ligt maar te maken
heeft met wat ik denk en uitstraal. Dat is iets heel anders dan jezelf alleen
verantwoordelijk te stellen voor wat je doet. Doen komt altijd voort uit denken!
Oorzaak en gevolg mogen absoluut niet met elkaar verwisseld worden. De enige
oorzaak van alle oorlogen bevindt zich in de geest. Vijanddenken vormt de
enige oorzaak van alle conflicten en oorlogen! De spirituele leider Krishnamurti
zei in een van zijn toespraken in 1984: 'Oorlog speelt zich niet af in Beiroet.
Het vindt plaats in ons hart en in onze geest. Wij hebben deze maatschappij
waarin we leven geschapen. Wij zijn deze maatschappij, en totdat ieder van
ons zich radicaal getransformeerd heeft zullen we voortdurend oorlogen hebben.'
Transformatie is niets anders dan loskomen van alle vormen. Dus ook loskomen
van je denken, wetend dat je in wezen niet lichaam, maar geest bent. Dat in
onze geest zich voortdurend gedachten vormen die bewust gezien en opgegeven
moeten worden, totdat er liefde en respect voor al wat leeft ontstaat. Dan
is er vrede in de geest.
Vrede
is voor iedereen bereikbaar
Feitelijk hebben wij elke seconde een vrije keuze tussen 'angst' of 'liefde'.
De sinds enkele jaren ook in Nederland te volgen 'Cursus in Wonderen' (zie
kader) stelt dat liefde feitelijk onze natuurlijk staat is, terwijl angst
datgene is wat ons ego heeft gemaakt. 'Onderwijs alleen maar liefde, want
dat is wat je bent!' Zo'n uitspraak behoeft geen uitleg, omdat iedereen dit
als de enige waarheid zal ervaren. Je voelt je in die toestand van onvoorwaardelijke
liefde dan ook krachtig en veilig omdat je op zulke ogenblikken heel dicht
bij de essentie van je ware zelf bent. En vrede? Wat is dat dan? Vrede is
een natuurlijk erfgoed van de geest. Vrede is sterker dan oorlog, omdat ze
geneest. Ze geneest je van je gevoelens van afscheiding als gevolg van je
veroordelingen. Ze geneest je van arrogantie. Ze geneest je van je vijanddenken
waardoor conflicten en oorlogen ontstaan. Want oorlog is deling en strijd;
het levert niemand iets op. Toen ik zelf voor het eerst in aanraking kwam
met 'Een Cursus in Wonderen' ontdekte ik nogal wat tegenstrijdigheden in mezelf,
reden waarom ik regelmatig uit balans raakte. Gedachten gaan gepaard met emoties,
die vrijwel gelijktijdig met het denken optreden. Door me verder in de Cursus
te verdiepen zag ik mijn eigen vijanddenken, dat heel diep in mij verankerd
lag. Mijn conflicten hadden dikwijls verregaande gevolgen voor mijn persoonlijk
leven. Ik verloor vrienden en kennissen, omdat ik ze veroordeelde. Hierdoor
voelde ik me schuldig. De door mijzelf veroorzaakte schuld leverde vaak een
helse verwarring in mezelf op, waardoor ik nog meer van streek raakte. Ik
veroorzaakte dus de door mijzelf gemaakte oorlogen. Gelukkig ontdekte ik in
uitspraken van de Cursus dat zodra ik via mijn gedachten iemand beschuldigde,
ik mezelf aanviel. Elke verdediging is een aanval op jezelf. De ervaringsgerichte
ontdekkingen door de Cursus gaven mij een nieuwe visie op de wereld. Naast
de erkenning dat gedachten nooit loos zijn, was het voor mijn verlossing ook
nodig dat ik erkende dat iedere gedachte waarvoor ik koos in mezelf tot vrede
of tot oorlog leidde. Hoe kon ik veiligheid in mezelf ervaren? Door mijn erkenning
dat veiligheid niets anders is dan het volledig afzien van elke gewelddadigheid.
Zoek dus geen veiligheid door te proberen jezelf af te schermen van waar het
niet is. Er is op een slagveld geen veiligheid. 'Geen enkele illusie van bescherming
houdt stand tegen het geloof in moord', zegt de Cursus. Het wordt allemaal
heel duidelijk in de uitspraak: In mijn verdedigingsloosheid ligt mijn veiligheid.
Hierbij treffen wij het raakvlak met het 'Decennium voor een Cultuur van Vrede
en Geweldloosheid voor de Kinderen van de Wereld' vanuit een krachtige oproep
door twintig Nobelprijswinnaars voor de Vrede. Onder hen de Dalai Lama, Moeder
Theresa, Mandela en anderen, en ondersteund door de Algemene Vergadering van
de Verenigde Naties die hiertoe in 1998 unaniem besloot. Verdedigingsloosheid
en geweldloosheid gaan hand in hand, want in geweld vindt de afscheiding met
elke medemens plaats. De wereld biedt geen veiligheid. Ze is in de aanval
geworteld, en al haar 'geschenken' van schijnbare veiligheid zijn bedrieglijke
misleidingen. Ze valt aan, en valt opnieuw aan. Er is geen innerlijke vrede
waar dusdanig gevaar dreigt. Inmiddels weet ik innerlijk dat wat ik in de
buitenwereld waarneem alles te maken heeft met wat ik denk. Mijn waarneming
is niets anders dan een projectie van mijn denkgeest. Ze getuigt voortdurend
van een uiterlijke weergave van een innerlijke toestand van denken, ontkennen
en projecteren. Tijdens een training in München, waar ik aan deelnam,
ervaarde ik een verbinding met iedereen. Ik besefte een ongekend familiegevoel
met de deelnemers. Ik werd me bewust dat dit gevoel van eenheid en veiligheid
'liefde' was en dat alles wat ik zag en beleefde een weerspiegeling vormde
van mijn geest.
Training
van de geest leidt tot duurzame vrede
De Viëtnamese boeddhistische monnik en Zenmeester Thich Nhât Hanh
stichtte een leef- en wooncentrum genaamd Plum Village. Deze vredesstichter,
wonend in Zuid-Frankrijk, schrijft over de nood van de wereld: We doen ons
best om te helpen, maar het lijden is enorm groot en soms raken we ontmoedigd.
Op de vraag of de vredesbeweging een vriendelijke taal kan spreken om zo de
weg naar de vrede wijzen, antwoordt Thich Nhât Hanh: 'Ik denk dat het
afhangt van het feit of mensen in de vredesbeweging zelf vredelevend zijn.
Want zonder zelf vrede te zijn, kunnen we niets doen voor de vrede... Als
we zelf niet vredig zijn, kunnen we geen bijdrage leveren aan de vredesbeweging...
Daarom is het voor ons zo belangrijk om meditatie te beoefenen, om het vermogen
te verwerven tot kijken, tot zien en tot begrijpen.' 'Een Cursus in Wonderen'
levert een complete training van je geest. Met de 365 werkboeklessen ben je
een jaar lang op weg. In de inleiding tot de lessen zegt de Cursus: Het doel
van het werkboek is je denkgeest systematisch te trainen in een andere waarneming
van alles en iedereen in deze wereld. Want: een ongetrainde denkgeest kan
niets tot stand brengen. Het uiteindelijke doel van de Cursus is je te verlossen
van alle gedachten, dus ook van je vijanddenken. Verlossing leidt tot je zelf
één voelen met iedereen, ook met je oorspronkelijke vijanden.
Want dat was slechts een illusie van je geest. Tot allen die menen dat 'veiligheid'
en 'vrede' in de buitenwereld gerealiseerd moet worden zegt de Cursus: 'Probeer
niet de wereld te veranderen, maar verander alleen je opvatting over de wereld.'
Zodra jij je geest van veroordelende gedachten geneest, raak je in een toestand
van liefdevolle vrede, want dat is wat je werkelijk bent!
* Cor Anneese is psycholoog-psychotherapeut.
BIJLAGE: 'EEN CURSUS IN WONDEREN'
De 'Cursus' ontstond
tussen 1965 en 1972 in New York, als antwoord op een wens van twee psychologen,
Helen Schucman en Bill Thetford, om 'een andere manier' te vinden in het omgaan
met hun medemensen. De Cursus combineert praktische spiritualiteit met psychologie
en een diepzinnige metafysica, en dat alles in een uiterst poëtische
en krachtige taal. Hij wordt wel een herformulering van het Nieuwe Testament
genoemd, doordat hij vele christelijke termen herijkt. De Cursus leert dat
er achter angst en schuldgevoel in ieder mens nog steeds liefde verscholen
ligt die door middel van vergeving wakker kan worden geroepen. Het beoogt
de blokkades die de liefde in de weg staan op te heffen. Elke seconde kunnen
we voor angst of liefde kiezen, maar we kunnen gaan ervaren dat 'waar liefde
is angst verdwijnt'. Het enige wat wij nodig hebben is de innerlijke bereidheid
het boek te lezen en daardoor onze geest te trainen. Het bestaat uit drie
delen, te weten een Tekstboek van 689 bladzijden dat het denksysteem uiteenzet,
een Werkboek met 365 lessen (491 blz.) en een Handboek voor leraren (74 blz.)
dat nog eens de belangrijkste principes kort samenvat. Het geheel is opgezet
als een zelfstudieprogramma, maar contact met medestudenten en leraren blijkt
voor velen een grote ondersteuning te zijn bij het zich eigen maken van dit
materiaal. Op veel plaatsen in Nederland worden bijeenkomsten gehouden.
*Dit artikel werd in 2009 geschreven door de psycholoog en psychotherapeut C.Anneese. Voor wie belangstelling heeft voor de ‘Cursus in Wonderen’ verwijzen wij naar de website www.micaclesincontact.nl .
Gepubliceerd op www.geweldlozekracht.nl
(WEB200J.03)
|