ONDERWERPEN
/
THEMA'S
|
PESTEN OP SCHOOL AANPAKKEN PESTEN OP SCHOOL AANPAKKEN* A) Pesten aanpakken
In de afgelopen tien jaar is het probleem van het 'pesten op school' een onderwerp geworden waar op grotere schaal serieus aandacht aan geschonken wordt. Mensen als drs. B. van der Meer, lange tijd werkzaam voor het Katholiek Pedagogisch Centrum in Den Bosch, en dr.T.Mooij, werkzaam voor het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen in Nijmegen, brachten door onderzoek, publikaties, lezingen en hun enorme inzet een 'beweging tegen het pesten' op gang. In 1994 werd zelfs een 'Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten' uitgebracht. Aan ouder- of medezeggingsschaps-raden van scholen werd gevraagd om het protocol, met bijbehorend aktie-materiaal, aan de schoolleiding voor te leggen en samen met hen, en met alle leerlingen, te gaan werken aan de verbetering van de veiligheid tussen de leerlingen onderling. Dit met als einddoel: een 'pestvrije school' waarop het geluk, het welzijn en de toekomstverwachting van kinderen daadwerkelijk verbeterd wordt. De aandacht voor het 'pesten op school' heeft de blik verruimt naar 'pestgedrag' in veel andere situaties. Pesten binnen een gezin of familie; pesten in de buurt, op de club, op het werk of in een organisatie; pesten in kloosters, in kazernes en in gevangenissen; pesten in de sport, in het bedrijfsleven, in de politiek en tussen groepen en volken. Mensen zijn allemaal verschillend, maar ook allemaal gelijkwaardig. Bij geweldloosheid wordt uitgegaan van ieders gelijkwaardigheid en ieders verschillend zijn, en wordt dit als een positief en verrijkend gegeven gezien. Bij geweld worden de verschillen tussen mensen benadrukt en wordt daar een negatieve en afkeurende opvatting aan gegeven. Hierdoor ontstaat een situatie van 'meerdere / mindere', die vaak leidt tot psychies en fysiek geweld van degene die zich 'de meerdere' voelt ten opzichte van van degene die als 'de mindere' gezien wordt. De 'meerdere' matigt zich het recht toe om de, door haar/hem aangemerkte, 'mindere' weg te drukken en te vernederen, fysiek en psychies geweld te doen, ja zelfs te doden als die 'mindere' de belangen van die 'meerdere' in de weg staat. Degene die in de mindere-positie gezet is gaat veelal door een hel en soms kan dit zelfs tot zelfmoord leiden. In trainingen geweldloze weerbaarheid wordt ondermeer aandacht geschonken aan: het doorzien van 'meerdere/mindere'-situaties, vanuit een 'mindere'-positie leren om assertief en geweldloos weerbaar te reageren, het ontwikkelen van een basishouding die aan ieders 'gelijkwaardigheid' recht doet. B) WAT IS PESTEN? Pesten is gedrag dat min of meer bewust gericht is op één of meer kinderen en dat tot doel én tot gevolg heeft dat degene die gepest wordt, zich gekwetst, geraakt, vernederd, afgewezen en/of buitengesloten voelt. Bij pesten kan een onderscheid
worden gemaakt tussen:
* schelden/scheldnamen geven:
* naroepen/uitlachen/belachelijk
maken bijvoorbeeld: * fysiek geweld bijvoorbeeld: * nadoen, imiteren (bij voorkeur:
sterk overdreven) bijvoorbeeld: * uitsluiten van groepsspel of sportaktiviteit NB. Het pesten vindt bijna altijd stiekem plaats, buiten de waarneming van leerkrachten en ouders. D‡t het gebeurt is lang niet altijd zichtbaar. Aanleiding tot het pesten Kenmerkend voor de pestkop/de
dader: Kenmerkend voor de zondebok/het
slachtoffer: C) ZES VOORWAARDEN Pesten op school lijkt een ingewikkeld probleem, maar het is eenvoudiger aan te pakken dan u misschien denkt. Daaraan zijn echter wel enkele voorwaarden verbonden: 1. Pesten moet als probleem worden
gezien door alle direct betrokken partijen: leerkrachten, ouders en leerlingen
(gespeste kinderen, pesters ¸n de zwijgende middengroep). Deze zes voorwaarden vormen de basis voor zes aanbevelingen om het pestprobleem op school aan te pakken. (Uit: Pesten op school; hoe ga je ermee om?) D) PESTEN: HULP- EN VERWIJSMOGELIJKHEDEN Wanneer, ondanks de maatregelen die de school als geheel treft, en ondanks de aktiviteiten rond het thema 'pesten' in klassen of groepen, ondanks de aktiviteiten met de ouders en de individuele gesprekken met pestkoppen en zondebokken, het pesten t—ch doorgaat (en misschien zelfs verergert), wordt het tijd om hulp of advies te vragen. Bij problemen op dit gebied kan
een beroep gedaan worden op: E) PESTEN: LITERATUUR, LESMATERIAAL, VIDEO-MATERIAAL, ADRESSEN Het meest uitgebreide, en recent bijgewerkte, overzicht van literatuur, lesmateriaal, video-materiaal en adressen (zowel voor preventieprojekten als voor inleidingen over pesten) is: "Pesten op school aangepakt". Het boekje zal ongetwijfeld in veel openbare bibliotheken in te kijken zijn, maar door storting van f 25,00 op giro 4239028 tnv Landelijk Centrum GVO, Da Costakade 45, 3521 VS Utrecht (o.v.v. de titel) ontvangt u het thuis. Op dit adres, van het Landelijk Centrum GVO (tel.: 030-2543888), is ook een bibliotheek waar veel materiaal ter inzage ligt of videobanden bekeken kunnen worden (open van ma.-vr. van 9.00-17.00 uur). In de Openbare Bibliotheek zult u onder het woord 'pesten' of 'zondebok' ook diverse boeken vinden. Overigens: de Dienst Boek & Jeugd van het NBLC heeft de themalijst 'Verhalende Kinderboeken - Treiteren' samengesteld met 166 titels. De lijst is op te vragen bij de Openbare Bibliotheek, of rechtstreeks bij: NBLC, Taco Scheltemastraat 5, Den Haag, tel. 070-3141500. Het boek 'Pesten! Wat is het? Wat doe je eraan?' (88 pag.; f. 17,50 / 8 euro) geeft uitvoerige informatie en is te bestellen bij: Stichting Vredeseducatie, Biltsestraatweg 160, 3573 PS Utrecht; tel.: 030-2723500; website: www.vredeseducatie.nl Het materiaal van het 'Nationaal Onderwijsprotocol tegen pesten' is aan te vragen bij: Ver.Ouders Chr.Onderwijs en Opvoeding, Postbus 125, 3970 AC Driebergen; tel.: 0343-525556. Voor het adres van een Onderwijsbegeleidingsdienst in uw gemeente of regio kunt u de telefoongids raadplegen of kontakt opnemen met WPRO, Ver. van Onderwijsbegeleidingsdiensten, Noordeinde 94-SA, 2514 GM Den Haag; tel.: 070-3624581. Voor informatie over 'De veilige school': Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS), Postbus 85475, 3508 AL Utrecht; tel.: 030-2856600; fax: 030-2882499. Stichting Stop het Pesten, Catalpastraat 74, 1326 DP Almere (tel.: 036-5375581; email: SHpesten@wish.net) adviseert ondermeer de ouders van gepeste kinderen. Voor het adres van een RIAGG in uw gemeente of regio kunt u de telefoongids raadplegen of kontakt opnemen met het landelijk buro van de RIAGG's: Ned.Ber.voor Ambulante Geestelijke Gezondheid (NVAGG), Postbus 8400, 3503 RK Utrecht; tel.: 030-2885959. ========== *Deze informatie is overgenomen uit Geweldloos Actief Themanummer 'Pesten aanpakken'; Wim Robben (samenstelling); december 1995. [Stichting voor Actieve Geweldloosheid, Postbus 137, 8000 AC Zwolle.] Op enkele punten werd de informatie geactualiseerd. ========== Zie ook de website-pagina over 'Pesten op het werk aanpakken' (A.06) (WEB100A.05) |